کویل, ویپ

نشانه‌ های سوختن کویل و زمان تعویض آن

علائم نشانه‌های سوختن کویل ویپ و زمان تعویض آن

هر ویپری می‌داند که کویل یکی از مهم‌ترین قسمت‌‌های دستگاه‌‌‌ ویپینگ است. چرا که وظیفه تبدیل لیکویید (جویس) به بخار‌ را بر عهده دارد. البته در عین حال، عضو بسیار حساسی نیز می‌باشد. در نتیجه نیاز به نگهداری و مراقبت بسیاری دارد. چون در غیر این صورت، احتمال اینکه آسیب ببیند یا بسوزد، بسیار بالاست.

باید بدانید که کویل آسیب دیده کیفیت ویپینگ را تا حد زیادی پایین می‌آورد. پس نیاز است که حواستان به تعویض به موقع آن باشد.
حالا ممکن است با این سوال رو به رو شوید که چه موقع کویل‌مان باید تعویض شود؟ باید بگویم که نشانه‌های بسیاری شما را از این موضوع آگاه می‌کند.
اگر علاقه‌مند به دانستن این نشانه هستید، این مطلب کمک زیادی به شما خواهد کرد.

چه زمانی باید کویل خود را عوض کنیم؟

قبل از پاسخ به این سوال، اجازه دهید درباره ساختمان و عملکرد کویل توضیح مختصری بدهم. کویل از 2 قسمت پنبه و المنت تشکیل می‌شود. پنبه، جویس موجود در مخزن را به خود جذب می‌کند. المنت هم با انتقال حرارت، جویس را به بخار تبدیل می‌کند. واضح است که پنبه و المنت تا ابد کیفیت اولیه خود را حفظ نمی‌کنند. در نتیجه کویل طول عمر معینی دارد. پس از آن، به مرور قابلیت خود را از دست می‌دهد و باید تعویض شود.

طول عمر کویل به عوامل زیادی بستگی دارد. اما به طور میانگین طول عمر مفید کویل بین ۲ الی ۳ هفته است. در صورت استفاده مداوم یا زیاد از دستگاه، طول عمر کویل به ۱ هفته می‌رسد. اما در صورت استفاده کم، این عدد به ۱ ماه هم می‌رسد.

البته این را در نظر داشته باشید که برخی اشتباهات، می‌تواند عمر کویل شما را کوتاه‌تر کند.

در ادامه تعدادی از نشانه‌ها برای تعویض کویل را مرور می‌کنیم:

علائم نشانه‌های سوختن کویل ویپ و زمان تعویض آن

تغییر طعم‌رسانی

گاهی امکان دارد هنگام ویپینگ، طعم جویس‌تان را مثل قبل احساس نکنید. در این مواقع مطمئن باشید که مشکل از  لیکویید یا حس چشایی شما نیست. بلکه این موضوع، از بارزترین نشانه‌های نیاز به تعویض کویل است.
پس ابتدا مخزن دستگاه خود را تمیز کرده و سپس آن را با جویس تازه پر نمایید. اگر با این کار، هنوز تغییر طعم را احساس کردید، باید کویل خود را تعویض نمایید.

احساس طعم سوختگی

گاهی اوقات اشتباهات ویپینگ، موجب می‌شود کویل شما زودتر از زمان مقرر بسوزد. باید بدانید که کویل سوخته به هیچ عنوان قابل استفاده نیست. زیرا طعم بسیار بدی را انتقال می‌دهد. علاوه بر این، موجب سوزش گلو و سرفه نیز می‌گردد. در این مواقع حتما باید کویل را تعویض نمایید. زیرا ویپینگ با این شرایط بسیار سخت و ناخوشایند است.

اما به طور کلی با رعایت موارد زیر می‌توانید تا حد زیادی از سوختن کویل خود جلوگیری نمایید:

  • بعد از ریختن لیکویید داخل مخزن، 30 دقیقه صبر کنید تا پنبه جویس را به خود جذب کند.
  • هنگام تنظیم توان خروجی، به محدوده توان درج شده بر روی کویل دقت کنید.
  • پس از هر بار کام‌گیری، 30 ثانیه صبر نمایید.
  • استفاده از جویس‌های بسیار شیرین را کاهش دهید.
  • از لیکویید فیک و غیر اورجینال استفاده نکنید.

علائم نشانه‌های سوختن کویل ویپ و زمان تعویض آن

کاهش حجم بخار تولید شده

میزان حجم بخار تا حد زیادی به کویل بستگی دارد. کویل‌های جدید، حجم بخار زیادی (بسته به نوع دستگاه) تولید می‌کنند. اما پس از مدتی، حجم بخار  کم شده و مثل روزهای اول نخواهد بود.
پس کاهش حجم بخار، از نشانه‌های پایان عمر کویل می‌باشد. با دیدن این نشانه، کویل خود را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.

سخت شدن کام‌گیری هم می‌تواند جزء نشانه‌های سوختن کویل باشد. در این مواقع به نظر می‌رسد که جریان هوا کاملا بسته شده است. در نتیجه کام‌ گرفتن نسبت به قبل، برای‌تان دشوارتر می‌شود.

نشانه‌ های سوختن کویل و زمان تعویض آن

 

 

تغییر مقاومت کویل

اگر کویل دچار مشکل شده باشد مقاومت آن تغییر می‌کند. برای مثال کویل شما دارای مقاومت 0.4 است ولی دستگاه مقاومت 0.6 را نشان می‌دهد. در صورت بروز این مشکل، مجبور به تعویض کویل هستید.

ارور No Atomizer هم گاهی به علت سوختن کامل کویل می‌باشد. از آن جا که این ارور می‌تواند ناشی از جای نگرفتن صحیح کویل هم باشد. اول مطمئن شوید که کویل را درست در جای خود قرار داده‌اید.
در صورت پابرجا ماندن ارور، مجبور به استفاده از کویل نو هستید.

ریزش جویس

همان‌طور که می‌دانید، ریزش جویس بخش جدا نشدنی دستگاه‌های ویپینگ است. اما ریزش غیر عادی می‌تواند نشانه‌ای از سوختن کویل باشد. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، ابتدا قسمت‌های مختلف اتومایزر یا کارتریج خود را جداگانه تمیز نمایید. اگر همچنان ریزش غیر عادی داشتید، متاسفائه کویل شما نیاز به تعویض دارد.

علائم نشانه‌های سوختن کویل ویپ و زمان تعویض آن

صدایی شبیه به کشیدن قلیان

گاهی ممکن است هنگام کام‌گیری صدایی شبیه به کشیدن قلیان از داخل اتومایزر یا کارتریج بشنوید. این صدا ناشی از پایان عمر کویل بوده و زمانی اتفاق می‌افتد که پنبه قابلیت خود را از دست می‌دهد. در نتیجه جویس به خوبی جذب نمی‌شود و المنت نمی‌تواند آن را به بخار تبدیل کند.
در این شرایط، فقط تعویض کویل ‌می‌تواند چاره ساز باشد.

جمع بندی

به طور کلی باید بگویم که مراقبت و نگهداری از دستگاه های ویپینگ اهمیت بسیاری دارد. اگر می‌خواهید دستگاهی با عملکرد مطلوب و طول عمر بالا داشته باشید؛ باید به طور مرتب قطعات آن را بررسی کنید. یکی از همین بررسی‌های مداوم، مربوط به کویل شماست. لازم است که حواستان به نشانه‌های سوختن یا آسیب دیدن کویل باشد. تا در صورت بروز مشکل بتوانید به سرعت آن را رفع نمایید.

اگر سوال یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین جهت دریافت مشاوره بهتر، می‌توانید با تیم پشتیبانی ویپرزدیلی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *