جویس

ای لیکوئید چیست؟

what is e-liquid?

این را می‌دانیم که افراد سیگاری، با کشیدن سیگار، نیکوتین بدن خود را تامین می‌کنند. نیکوتینی که با سوختن تنباکو و کاغذ همراه بوده و در کنار آن، هزاران ماده شیمیایی دیگر نیز تولید می‌کند. مواد مضری که در حال حاضر همه‌ی ما از سرطان‌زا بودن‌شان آگاهی داریم. علاوه بر این‌ها، دود و بوی بد سیگار هم در نوع خود می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.
اینجاست که دستگاه‌های ویپینگ، وارد میدان می‌شوند. دستگاه‌هایی که نیکوتین بدن شما را به شیوه‌ای کم ضررتر تامین می‌کنند. در واقع در دستگاه‌های ویپینگ دیگر خبری از سوختن و دود نیست. بلکه اساس کار گرم شدن و تولید بخار است.

حالا سوال اینجاست که نیکوتین این دستگاه‌ها از کجا تولید می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم توسط ای لیکوئیدها!
همان مایعی که شاید خیلی از شما با نام جویس یا ایجوس بشناسید. مایعی که شامل نیکوتین بوده و در طعم‌های متنوعی در بازار موجود است. این مایع داخل دستگاه ویپ گرم شده، تبدیل به بخار می‌گردد و در نهایت از طریق لبی (دریپ تیپ) وارد دهان می‌گردد.

اگر در این صفحه هستید حتما علاقه دارید درباره ای لیکوئیدها بیشتر بدانید. مثلا این که از چه چیزی تشکیل شده‌اند و چه نوع جویسی مناسب شماست. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مواد تشکیل دهنده ای لیکوئید

خب برویم سراغ اصل مطلب، یعنی صحبت درباره مواد تشکیل دهنده ای لیکوئیدها!
همه‌ی ای لیکوئیدها از 5 ماده اصلی تشکیل می‌شوند:

  • پروپیلن گلیکول
  • گلیسیرین گیاهی
  • نیکوتین
  • طعم‌دهنده

در ادامه با هرکدام از این مواد و کارایی‌شان آشنا خواهیم شد.

پروپیلن گلیکول

پروپیلن گلیکول (Propylene Glycol) یا به اختصار PG ماده‌ای بی‌رنگ و بی‌بوست که در آزمایشگاه سنتز می‌شود. در واقع PG یک افزودنی ضروری است که در تولید مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و ایجوس ها به کار می‌رود.

پروپیلن گیاهی در ای لیکوئید چیست؟
از کاربردهای این ماده در ای لیکوئیدها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از ته‌نشین شدن مواد سازنده جویس جلوگیری می‌کند.
  • از خشک شدن ای لیکوئید در معرض هوا جلوگیری می‌کند.
  • مانع رشد میکروب شده و موجب ماندگاری طولانی مدت ایجوس می‌گردد.

گلیسیرین گیاهی

گلیسیرین گیاهی (Vegetable Glycerin) یا به اختصار VG ماده‌ای بی‌رنگ و کمی شیرین است. برخلاف PG ماده‌ای طبیعی بوده و در آزمایشگاه ساخته نمی‌شود. همچنین نسبت به PG غلظت بیشتری دارد. در نتیجه جویس‌هایی که نسبت وی جی بالاتری دارند، جویس‌های غلیظ‌تری هستند.
عملکرد VG  تا حد زیادی به PG شباهت دارد و این دو در کنار هم بخش عمده ای لیکوئید را تشکیل می‌دهند.

گلیسیرین گیاهی در ای لیکوئید

از کاربردهای خاص گلیسیرین گیاهی در ای لیکوئیدها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان حجم بخار ای لیکوئیدها، به مقدار VG بستگی دارد. هرچه مقدار VG بیشتر باشد، حجم بخار نیز بیشتر می‌شود.
  • از آن‌جا که VG طعم شیرینی دارد تا حدی به عنوان شیرین کننده عمل می‌کند. در نتیجه نیاز به شیرین کننده‌های مصنوعی را کاهش می‌دهد.

نیکوتین

نیکوتین ماده‌ای شیمیایی است که در بیشتر ای لیکوئیدها وجود دارد. این ماده از برگ تنباکو گرفته می‌شود و در سیگار نیز وجود دارد. در واقع نیکوتین موجود در ای لیکوئید است که ویپینگ را تبدیل به جایگزین مناسبی برای سیگار می‌کند. مقدار آن هم می‌تواند از 3 تا 50 میلی‌گرم متغیر باشد. البته ای جویس‌هایی وجود دارند که میزان نیکوتین آن‌ها صفر است. در واقع این نوع جویس‌ها فقط بخار تولید می‌کنند و کارایی دیگری ندارند.

میزان نیکوتین در ای لیکوئید

لازم به ذکر است که امروزه برخی از برندها از نیکوتین‌های مصنوعی (سنتز شده در آزمایشگاه) به جای نیکوتین طبیعی استفاده می‌کنند. چرا که صنعت ویپینگ علاقه دارد به طور کامل استفاده از تنباکو را کنار بگذارد.! پس با ساخت نیکوتین در آزمایشگاه، عملا تنباکو را از این صنعت جدا کرده‌اند.

حالا شاید فکر کنید که ویپ هم مانند سیگار نیکوتین دارد! پس ویپینگ هم مضر بوده و موجب سرطان می‌گردد.!
باید بگوییم که اصلا این‌طور نیست. زیرا نیکوتین به تنهایی ماده‌ای دارویی و بی‌خطر است. در واقع سوختن تنباکو و کاغذ و تولید قطران، مونوکسید کربن و … است که سیگار کشیدن را تبدیل به عملی خطرناک می‌کند. در نتیجه استفاده از دستگاه‌های ویپ، 95% کم خطرتر از سیگار کشیدن می‌باشد.

طعم‌دهنده‌ها

تا این‌جا، هیچ‌کدام از مواد تشکیل دهنده‌ای که نام بردیم طعم خاصی نداشتند. پس برای تولید ای لیکوئید نیاز به طعم‌دهنده‌ها داریم. تا بتوانیم ویپینگی دلپذیر را با طعم و عطری جذاب و دلچسب تجربه کنیم.
میزان طعم‌دهنده‌ها نمی‌تواند بیشتر از 10% حجم کل ای‌لیکوئید باشد. پس معمولا چیزی حدود 3 تا 7 درصد ای لیکوئید را تشکیل می‌دهند.

در لیست زیر می‌توانید تعدادی از محبوب‌ترین طعم‌دهنده‌ها را مشاهده نمایید:

در این قسمت لازم میبینم که نکته‌ای را یادآور شوم. آن هم این است که انتخاب جویس کاملا سلیقه‌ای می‌باشد. یعنی ممکن است طعمی را که دیگران پیشنهاد می‌کنند، برای شما جذاب نباشد. پس باید ببینید که خودتان چه طعمی را می‌پسندید. آیا به دنبال جویس‌های شیرین و دسری هستید؟ یا جویس‌های میوه‌ای یا خنک را ترجیح می‌دهید!
البته شاید در ابتدا کمی سخت باشد. چرا که طعم‌ها و رایحه‌های متنوعی در بازار وجود دارد که ممکن است انتخاب را برای تازه‌کارها کمی سخت کند. ولی به مرور زمان طعم‌های مورد علاقه‌تان را پیدا خواهید کرد.

انواع ای لیکوئیدها بر اساس میزان نیکوتین

به طور کلی بر اساس میزان نیکوتین، ای لیکوئیدها به دو دسته تقسیم می‌شوند: ایجوس‌ و سالت نیکوتین‌.

میزان نیکوتین ایجوس‌ها از 0 تا 18 میلی‌گرم می‌باشد. معمولا درصد VG به PG بالاتری دارند و در نتیجه حجم بخار بیشتری تولید می‌کنند. ایجوس‌ها مناسب کسانی‌ست که خیلی کم سیگار می‌کشند و به دنبال میزان نیکوتین بالا نیستند.

در مقابل میزان نیکوتین در سالت نیکوتین‎ها از 10 تا 50 میلی‌گرم می‌باشد. درصد VG به PG آن‌ها نیز معمولا باهم برابر است و حجم بخار کمی هم تولید می‌کنند. سالت نیکوتین‌ها برای افرادی مناسب است که در طول روز تعداد بیشتری سیگار می‌کشند.

تفاوت ایجوس و سالت نیکوتین

اگر می‌خواهید بدانید چه نوع ای لیکوئیدی برای شما مناسب است، می‌توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید:

  • نیکوتین 0 میلی‌گرم (ایجوس): اگر سیگار یا قلیان نمی‌کشید و فقط برای تفریح به ویپینگ علاقه‌مند شده‌اید.
  • نیکوتین 3 تا 6 میلی‌گرم (ایجوس): اگر روزانه کمتر از 5 نخ سیگار می‌کشید یا قصد دارید که قلیان را ترک کنید.
  • نیکوتین 12 و 18 میلی‌گرم (ایجوس): اگر روزانه کمتر از نصف پاکت سیگار می‌کشید ولی به دنبال حجم بخار بالا هستید.
  • نیکوتین 10 میلی‌گرم(سالت نیکوتین): اگر روزانه کمتر از نصف پاکت سیگار می‌کشید ولی به دنبال حجم بخار بالا نیستید.
  • نیکوتین 20 تا 25 (سالت نیکوتین): اگر روزانه حدود نصف پاکت سیگار می‌کشید.
  • نیکوتین 30 و 35 میلی‌گرم (سالت نیکوتین): اگر روزانه حدود یک پاکت سیگار می‌کشید.
  • نیکوتین 50 میلی‌گرم (سالت نیکوتین): اگر روزانه بیشتر از یک پاکت سیگار می‌کشید.

*نکته: معمولا ایجوس ۱۸ میلی گرم و سالت نیکوتین ۵۰ میلی گرم برای هرکسی مناسب نمی‌باشد.

البته مقادیر بالا تقریبی بوده و تحت تاثیر عوامل مختلف، کمی تغییر می‌کند. عواملی مثل نوع سیگار مصرفی و یا نوع کام‌گیری. پس بهتر است قبل از خرید با پشتیبانی تماس بگیرید.

تشخیص جویس اصل از جویس فیک

خب تا این‌جا متوجه شدید که هیچ جای نگرانی برای مضر بودن ای لیکوئیدها وجود ندارد. همچنین پی بردید که چه نوع جویس با چه میزان نیکوتین برای شما مناسب می‌باشد. ولی هنوز یک مرحله مهم دیگر مانده است. یعنی تشخیص ای لیکوئیدهای اصل از فیک!

بهترین و ساده‌ترین راه برای خرید جویس اورجینال، مراجعه به فروشگاه‌های معتبر است. با کمی گشتن و پرس‌و‌جو، می‌توانید فروشگاه‌های آنلاین یا حضوری قابل اعتماد را شناسایی کنید. در این صورت خیالتان از اصل بودن جویسی که خریداری می‌کنید، راحت است.

البته بعضی از برندها، مانند رایپ ویپز، ویگاد و … راه و روش‌هایی برای تشخیص اصالت کالاهای خود در نظر گرفته‌اند. این راه می‌تواند از طریق اسکن QR CODE باشد یا چک کردن سایت کمپانی و ….. برای اطلاع از این روش ها می‌تواند به صفحه تشخیص اصالت مراجعه کنید. در این صفحه تمام برندهایی که دارای روشی برای اطمینان دادن به خریدار هستند قابل مشاهده‌اند.

تشخیص اصالت ای لیکوئید

حرف آخر…

به طور قطع می‌توانیم بگوییم که هیچ ماده مضر یا سرطان‌زایی داخل ای لیکوئیدها وجود ندارد. همین موضوع هم موجب شده تا دستگاه‌های ویپ 95% کم خطرتر از سیگار باشند. پس می‌توانید با خیال راحت وارد دنیای ویپینگ شوید و سلامت خود را تضمین نمایید.

اگر سوالی در ذهن‌تان باقی مانده که در این مقاله ذکر نشده، می‌توانید در قسمت نظرات مطرح نمایید. همچنین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، می‌توانید با تیم پشتیبانی ویپرزدیلی تماس بگیرید. مشاورین ما در کم‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ می‌دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *