اندرزگو، بلوار صبا، بن‌بست سوم، پلاک ۱۷۱ واحد ۱
تحویل سفارشات در تهران نهایتاً ۲ تا ۴ ساعت و در سایر استان‌ها حداکثر ۳ روز

سیگارهای الکترونیکی در مقابل سیگارهای سنتی: آیا ویپ ضرر دارد؟

هفته ای نیست که مطالعه جدیدی در مورد مزایا و مضرات ویپ منتشر نشود. در واقع، یک جستجوی سریع در مجله انجمن قلب آمریکا (JAHA) ده ها مقاله منتشر شده در مورد سیگارهای الکترونیکی را در حدود یک سال گذشته نشان می دهد. چرا این همه هیاهو؟

بحث بین سیگارهای سنتی(سیگار و قلیان) و سیگارهای الکترونیکی (ویپینگ) همچنان به عنوان یک موضوع مورد بحث در حوزه ی سلامت و بهداشت است. در حالی که هر دو محصول برای رساندن نیکوتین طراحی شده اند، اما این کار را به روش های اساسا متفاوتی انجام می دهند که منجر به تفاوت قابل توجهی در تأثیرات هر کدام در سلامت استفاده کنندگان آنها می شود. بسیاری از کارشناسان اکنون استدلال می کنند که سیگارهای الکترونیکی گزینه بهتری برای سیگاری هایی است که به دنبال کاهش مضرات ناشی از مصرف دخانیات هستند. در ادامه این مطلب دلایل این عبارت را توضیح میدهیم.

آشنایی با سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی برای اولین بار در سال 2003 به بازار معرفی شدند و در ابتدا به عنوان وسیله ای برای کمک به سیگاری ها برای ترک سیگار تبلیغ شدند. نسخه های اولیه سیگارهای الکترونیکی عمدتاً از چین آمدند و به صورت آنلاین فروخته می شدند. فروش سیگارهای الکترونیکی در دهه گذشته به طور تصاعدی رشد کرده است و این سیگارها به محبوب ترین راه کار برای ترک سیگار در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده تبدیل شده اند. به عنوان راهی برای غلبه بر اعتیاد به سیگار محصولی که بتواند نیکوتین را بدون سموم موجود در دود به جای سیگار ارائه دهد، اختراع خوشایندی است.

سیگارهای الکترونیکی دستگاه‌هایی هستند که با باتری کار می‌کنند و مایعی را گرم می‌کنند – که اغلب به آن لیکویید می‌گویند – حاوی نیکوتین، طعم‌دهنده‌ها و سایر مواد شیمیایی برای تولید آئروسل (بخار تولید شده پس از کام گرفتن) است که کاربران آن را استنشاق می‌کنند. برخلاف سیگارهای سنتی که تنباکو را برای آزاد کردن نیکوتین می سوزانند، در سیگارهای الکترونیکی خبری از سوختن و احتراق نیکوتین نیست . این تفاوت کلیدی به طور قابل توجهی مضرات ویپ نسبت به سیگار و خطرات سلامتی مرتبط با استفاده از آنها را کم میکند.

ویپینگ، به عنوان ابزاری برای ترک سیگار و قلیان

سیگارهای الکترونیکی فقط یک جایگزین کم ضرر نیستند. آنها همچنین می توانند ابزار ارزشمندی برای کمک به سیگاری ها برای ترک سیگار سنتی باشند. توانایی شبیه سازی حرکت دست به دهان مانند سیگار و قلیان و تنظیم سطح نیکوتین، سیگارهای الکترونیکی را به یک کمک موثر برای ترک سیگار تبدیل می کند.

پروفسور جان بریتون ،John Britton، مدیر مرکز مطالعات دخانیات و الکل بریتانیا در دانشگاه ناتینگهام، بر مزایای بالقوه ی سیگارهای الکترونیکی(ویپینگ) بر سلامت استفاده کنندگان دخانیات تاکید می کند: «اگر همه سیگاری ها به سیگارهای الکترونیکی روی بیاورند، جان میلیون ها نفر نجات می یابد. با این حال، بهترین گزینه این است که تمام محصولات نیکوتین را به طور کامل ترک کنید، زیرا هنوز احتمال وجود خطرات ناشناخته مرتبط با استفاده طولانی مدت از سیگار الکترونیکی وجود دارد.»

دانلود مقاله

مطالعات نشان داده‌اند که سیگارهای الکترونیکی می‌توانند نسبت به درمان‌های سنتی جایگزین نیکوتین، مانند چسب یا آدامس، در کمک به ترک سیگار مؤثرتر باشند. این تا حدی به این دلیل است که سیگارهای الکترونیکی تجربه ای مشابه با سیگار کشیدن را ارائه می دهند و این انتقال را برای بسیاری از کاربران آسان تر می کند.

خطرات سیگارهای سنتی

سیگارهای سنتی مدت هاست که به عنوان یکی از علل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در سراسر جهان شناخته شده است. فرآیند سوزاندن تنباکو در سیگار ترکیبی سمی از بیش از 7000 ماده شیمیایی تولید می کند که بسیاری از آنها مضر و سرطان زا هستند. اینها شامل قطران، مونوکسید کربن و بسیاری از مواد دیگر است که می تواند باعث سرطان ریه، بیماری قلبی و بیماری های تنفسی شود.

 

دکتر مایکل بلاها ،Michael Blaha، مدیر تحقیقات بالینی در مرکز جانز هاپکینز سیکارون برای پیشگیری از بیماری های قلبی، خطرات این مواد شیمیایی را برجسته می کند: «سیگارهای سنتی (تنباکوی معمولی) حاوی نزدیک 7000 مواد شیمیایی هستند که بسیاری از آنها سمی هستند. ولی باوجود اینکه ما دقیقاً نمی دانیم که چه مواد شیمیایی در سیگارهای الکترونیکی وجود دارد، تقریباً هیچ شکی وجود ندارد که آنها نسبت به سیگارهای سنتی شما را در معرض مواد شیمیایی سمی کمتری قرار می دهند.»

این قرار گرفتن در معرض سموم همان چیزی است که سیگار کشیدن را بسیار کشنده می کند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سیگار باعث مرگ سالانه بیش از 8 میلیون نفر در سراسر جهان می شود که اکثر این مرگ و میرها ناشی از بیماری های مرتبط با سیگار مانند سرطان ریه، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و بیماری های قلبی عروقی است.

آیا ویپ کاملا بی ضرر است؟

علیرغم مزایای واضح سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای سنتی، مهم است که اذعان کنیم که سیگارهای الکترونیکی کاملاً بدون خطر نیستند. در حالی که مضرات ویپ به طور قابل توجهی کمتر است، هنوز تردیدهایی در مورد اثرات طولانی مدت استفاده از سیگار الکترونیکی بر سلامتی وجود دارد.

دکتر لیندا باولد ،Linda Bauld، پروفسور بهداشت عمومی در دانشگاه ادینبورگ، هشدار می دهد: «سیگارهای الکترونیکی تنباکو را نمی سوزانند و بنابراین مواد شیمیایی مضر بسیار کمتری تولید می کنند. با این حال، سیگارهای الکترونیکی بدون خطر نیستند، و هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد اثرات طولانی مدت آن بر سلامتی وجود دارد.»

تحقیقات بیشتر برای درک کامل خطرات بالقوه مرتبط با استفاده طولانی مدت از سیگار الکترونیک ضروری است. با این حال، اتفاق نظر فعلی در میان کارشناسان بهداشت عمومی این است که برای سیگاری‌هایی که نمی‌توانند با استفاده از روش‌های دیگر آن را ترک کنند، روی آوردن به سیگار الکترونیکی گزینه بسیار مطمئن‌تری نسبت به ادامه کشیدن سیگارهای سنتی یا قلیان است.

در نتیجه، در حالی که نه سیگارهای سنتی و نه سیگارهای الکترونیکی بدون خطر نیستند، شواهد به شدت از این ایده حمایت می‌کنند که سیگارهای الکترونیکی جایگزین کم ضررتری هستند. سیگارهای الکترونیکی با حذف فرآیند احتراق، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر را که باعث بیماری های جدی در افراد سیگاری می شوند، به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. برای کسانی که در تلاش برای ترک سیگار هستند، سیگارهای الکترونیکی جایگزین مناسب و بالقوه نجات دهنده ای هستند.

همانطور که کارشناسان بهداشت عمومی مانند پروفسور آن مک نیل و دکتر مایکل بلاها تاکید می کنند، تغییر به سیگارهای الکترونیکی می تواند خطرات سلامتی مرتبط با سیگار را به شدت کاهش دهد. با این حال، ترک نیکوتین به طور کامل بهترین راه برای سلامتی طولانی مدت است. تا آن زمان، هرچند مضرات ویپ صفر نیست ولی سیگارهای الکترونیکی انتخاب بهتر و ایمن‌تری برای کسانی است که به دنبال کاهش آسیب ناشی از سیگارهای سنتی هستند.

آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی و بهداشت عمومی انگلستان نیز هر دو به نتایج مشابهی رسیده‌اند. هر دو در گزارش هایشان تأیید می‌کنند که شواهد موجود نشان می‌دهد که مصرف سیگار الکترونیکی خطر کمتری نسبت به سیگارهای تنباکوی قابل احتراق دارد. با این حال، هر دو گزارش همچنین بیان می‌کنند که سیگارهای الکترونیکی حاوی ترکیباتی هستند که بی اثر نیستند و احتمالاً به تنهایی اثرات منفی بر سلامتی دارند.

چرا مضرات ویپ و پاد کمتر از سیگار و قلیان است؟

مزیت اصلی سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای سنتی کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر است. از آنجایی که سیگارهای الکترونیکی تنباکو را نمی سوزانند، پس آن مواد شیمیایی خطرناک را تولید نمی کنند. این باعث می شود آنها برای کسانی که نمی توانند یا نمی خواهند به طور کامل نیکوتین را ترک کنند، گزینه ای کمتر مضر باشند.

پروفسور آن مک نیل ،Ann McNeill، متخصص برجسته اعتیاد به تنباکو در کینگز کالج لندن، توضیح می دهد: «استفاده از سیگار الکترونیکی بسیار ایمن تر از کشیدن تنباکو است. مشکل اصلی سیگار این است که حدود نیمی از افراد سیگاری را می کشد و نیمی از کسانی که می میرند حدود 20 سال از زندگی خود را از دست می دهند. این به خاطر مواد سمی و سرطان زا در دود تنباکو است، نه نیکوتین.»

you tube for vape lovers
برای دوست‌داران ویپ و ویپرها !
کانال ویپرزدیلی صرفا جنبه آموزشی دارد و محصولاتی که معرفی می‌شوند برای فروش نیستند.
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
×